Mornarička baština

povijest Carske i kraljevske Mornarice u Puli

Carska i kraljevska Mornarica u Puli

Ovdje je predstavljena sačuvana pomorska baština (uključujući oceanografska, hidrografska, astronomska, meteorološka i srodna prirodoznanstvena istraživanja vezana za pomorstvo te dnevnike, izvješća i fotografije s pomorskih putovanja), brodograđevne, fortifikacijsko-graditeljske i mornarske baštine te stare fotografije vezane za), brodograđevna baština (koja uključuje i druge vidove znanstveno-tehničke i (vojno)industrijske djelatnosti u Puli), fortifikacijsko-graditeljska baština i kulturna baština vezana za c. i kr. Mornaricu u Puli.

Itinerar c. i kr. Mornarice u Puli

Vođeni Prof. Dieterom Winklerom (Beč), najboljim živućim poznavateljem c. i kr. Mornarice, i uz pomoć starih fotografija vodimo Vas u obilazak najvažnijih ustanova, objekata i obilježja nekadašnje središnje ratne luke c. i kr. Mornarice, glavne ratne luke Habsburške Monarhije.

Povijest c. i kr. Mornarice

Prije Prvog svjetskoga rata c. i kr. Mornarica je po jačini flote bila osma pomorska sila u svijetu. Njezina je glavna zadaća bila obrana istočnojadranske obale od neprijateljskih napada (npr. 1866. godine u Viškoj bitci i u Prvom svjetskome ratu). Kraj rata c. i kr. Mornarica dočekala je kao neporažena flota na Jadranu; no, usprkos tomu, ona je temeljem odluke cara Karla I. o predaji ratne flote Narodnom vijeću SHS iz Zagreba, 31. listopada 1918. prestala postojati.

C. i kr. Pomorski arsenal i ratna luka

C. i kr. Pomorski arsenal za gradnju i održavanje c. i kr. ratne flote otvoren je 1856. g. kao glavno brodogradilište c. i kr. Mornarice (na otoku Uljaniku) i glavno skladište zaliha materijala potrebnih za opremanje ratne flote (uključujući naoružanje). Arsenal je utemeljio više od 150 godina dugu tradiciju brodogradnje u Puli. Ovdje je prikazano razdoblje od  1856. do 1918. godine.

Brod "Kaiser"

Brodovi, podmornice i druga plovila

Tijekom šest desetljeća djelovanja, pulski Arsenal s brodogradilištem postao je značajno središte ratne brodogradnje. Od 1858. do 1918. izgrađeni su 1 linijski brod (Kaiser), 3 oklopnjače, 1 oklopni krstaš, 4 lake krstarice, 3 topovnjače, 2 torpedna čamca i 42 torpiljarke, 4 podmornice, 1 minopolagač i više manjih brodova koji svjedoče o stoljeće i pol dugoj tradiciji brodogradnje u Puli.

Časnici, zapovjednici, mornari i drugi pripadnici mornarice

Kratki životopisi pojedinih zapovjednika c. i kr. Mornarice, admirala, časnika, inženjera, astronoma, geofizičara, liječnika, izumitelja, hidrografa, svećenika i drugih pripadnika c. i kr. Mornarice koji su živjeli i radili u Puli.

Viška bitka 1866.

U Viškoj bitci 1866. godine austrijska flota predvođena admiralom W. v. Tegetthoffom pobijedila je brojčano nadmoćnu talijansku flotu koja je pokušala osvojiti otok Vis i zagospodariti istočnojadranskom obalom. Uspjeh u toj bitci potvrdio je opravdanost odluke nadvojvode Ferdinanda Maksimilijana da Pula postane glavna ratna luka Monarhije.

Pomorska istraživanja i putovanja

Ovdje su predstavljena prekooceanska putovanja c. i kr. Mornarice i publikacije o njima koje su objavljene u Puli. Pored zadaća koje su imale sve svjetske mornarice, c. i kr. Mornarica redovito je provodila i znanstvena istraživanja Jadrana i drugih mora svijeta, a sudjelovala je i u pomorskim ekspedicijama u neistražene dijelove svijeta.

Mornaričko zrakoplovstvo

Prvi mornarički hidroavion c. i kr. Mornarice konstruiran je u Puli; prvi uspješan let imao je 27. rujna 1912. Pokusni pilot bio je poručnik bojnog broda Viktor Klobučar. Najuspješniji pilot c. i kr. Mornaričkog zrakoplovstva u Prvome svjetskom ratu bio je Puljanin, poručnik bojnog broda Gottfried Baron von Banfield.

Znanstveno-pomorske i vojnotehničke ustanove

Pomorska baština (oceanografska, hidrografska, astronomska, meteorološka i srodna prirodoznanstvena istraživanja vezana za pomorstvo), brodograđevna baština i drugi vidovi znanstveno-pomorske i vojnotehničke djelatnosti vezani su za djelovanje dviju ustanova c. i kr. Mornarice u Puli – Hidrografskog zavoda i Mornaričko-tehničkog odbora.

Utvrde i drugi obrambeni objekti

Od 20-ih godina 19. stoljeća do 1918., posebno nakon izbora Pule za glavnu ratnu luku Habsburške Monarhije sredinom 19. st.a, u gradu i okolici (južnoj Istri) izgrađen je snažan sustav utvrda, bitnica i drugih obrambenih građevina koje su do kraja 1. svj. rata štitile grad, luku i okolicu od neprijateljskih napada. Danas su utvrde i drugi sačuvani obrambeni objekti vrijedna graditeljska baština.

Mornarička baština u Puli

Ovdje je predstavljena sačuvana pomorska baština (uključujući oceanografska, hidrografska, astronomska, meteorološka i srodna prirodoznanstvena istraživanja vezana za pomorstvo), brodograđevna baština (koja uključuje i druge vidove znanstveno-tehničke i (vojno)industrijske djelatnosti u Puli), fortifikacijsko-graditeljska baština i kulturna baština vezana za c. i kr. Mornaricu u Puli.

Literatura o c. i kr. Mornarici i linkovi

Publikacije c. i kr. Mornarice objavljene u Puli, Beču i Rijeci; višejezične publikacije; publikacije mornara objavljene u Puli; stare i nove knjige o c. i kr. Mornarici.

Scroll to Top